صفحه ي نخست | اخبار وبلاگ | رهبري | دانلود مداحي | دانلود سخنراني | نرم افزار موبايل | رايانه اسلامي | قالب وبلاگ | دانلود کتاب | مستند


۱۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

اثرات طعنه و زخم زبان

 
اثرات طعنه و زخم زبان
اثرات طعنه و زخم زبان ....
متأسفانه در جامعه، برخی افراد هستند که زبان تند و تیزی دارند و با نیش سخن و طعنه زدن‌های خود، مایه آزار و اذیت دیگران می‌شوند، آیا در روایات و کتاب‌‌های اخلاقی توضیحی نسبت به این امر آمده است؟

باسلام و تشکر از سوالی که مطرح فرمودید. در جواب شما باید عرض کنم:

عیب گرفتن بر دیگران و رنجاندن آنان با گفتار و سخن را طعن گویند. آن‌گاه که کسی رو در روی دیگری، با سخنان خویش، او را بیازارد و به‌حریم آبرویش تجاوز کند، به‌رفتار او، طعن می‌گویند. طعنه زننده با رفتار خویش، همانند مار یا عقربی است‌که شخصی را می‌گزد، یا مانند کسی است‌ که بر دیگری زخم می‌زند؛ از این‌ رو، طعنه را نیش سخن یا زخم زبان نیز می‌گویند.[۱]

تفاوت این عمل با غیبت در آن است‌که غیبت، بیان عیب‌های فرد در غیاب او است در حالی‌ که زخم زبان، در حضور شخص انجام می‌شود. همچنین در غیبت، عیب‌ها برای دیگران بازگو می‌شود؛ ولی زخم زبان، باز گفتن عیب شخص به‌ خود او است.

اقسام طعنه

۱٫زخم زبان با عیب‌های واقعی:

گاه چیزی که با آن به‌ دیگری طعنه زده می‌شود، از عیب‌های واقعی او است که دست آویز طعنه زننده قرار می‌گیرد. او در موقعیت‌های گوناگون، عیب و کاستی شخص را همانند زهری بر کام جانش ریخته، او را می‌آزارد. در این‌حال،گاه عیب‌ها در حضور دیگران و گاه بدون حضور ایشان گفته می‌شود که در صورت حضور دیگران و پنهان بودن عیب، طعنه زننده، افزون بر آفت طعنه، به آفت افشای سرّ، نیز گرفتار شده است.

ادامه مطلب...
۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
سید رضا

در آشغال ها جواهر هم پیدا می شود

 
پای درس استاد اخلاق آیت الله مجتهدی تهرانی 
درآَشغال ها هم جواهر پیدا می شود !
بشین یک گوشه یک مقدار فکر کن ببین کی هستی؟ بگو من کی هستم؟ اصلا خودت را پیدا کن. بگرد در آشغال ها یک جواهر را پیدا کن. یک وقت یک جواهر قیمتی قاطی آشغال ها افتاده…

ملا محمدعلی مجتهد، معروف به مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی از علمای بنام تهران بود که سال ۸۶ بدرود حیات گفت، اما سخنرانی‌ها و پندهای عرفانی و اخلاقی وی به یادگار مانده است و می‌توانیم هر چند به صورت مجازی هم که شده پای درس این استاد اخلاق تلمذ کنیم.

تفکر در اینکه بیهوده نیستی

حق تعالی در قرآن کریم می فرماید: «اولم یتفکروا فی انفسهم ما خلق الله السماوات والارض و ما بینهما إلّا بالحقّ»(۱)آیا در نزد خود تفکر نکردند که خدا ایجاد نکرده است آسمان ها و زمین و آنچه در ما بین آنهاست مگر به سبب امری که حق است و به لغو و هرزه نیافریده و می‌فرماید:« فاعتبروا یا اولی الابصار»(۲)، تأمّل کنید و از آنها عبرت بگیرید، ای بینندگان. و فرموده «الّذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الأرض»(۳) آنچنان کسانی که خدا را یاد می کنند ایستاده و نشسته و خوابیده و تفکر می کنند در خلقت آسمان ها و زمین.

از حضرت رسول اکرم (ص) مروی است که فرمودند: تفکّر یک ساعت بهتر است از عبادت یک سال و نمی رسد به مرتبه تفکر مگر کسی که خدا او را مخصوص توحید و معرفت کرده باشد. و باز از آن جناب مروی است که فرمودند: بهترین عبادات صرف نمودن فکر است در خدا و قدرت او.

در آشغال دنیا جواهر وجودت را پیدا کن

ما می خواهیم همه‌اش نماز بخوانیم. نه بابا بشین یک گوشه یک مقدار فکر کن ببین کی هستی؟ بگو من کی هستم؟ اصلا خودت را پیدا کن. بگرد در آشغال ها یک جواهر را پیدا کن. یک وقت یک جواهر قیمتی قاطی آشغال ها افتاده. برده‌اند ریخته اند در خاک روبه‌ها ولی چون قیمتی است می روی چهار ساعت پنج ساعت، خاک ها را عقب می زنی پیدایش می کنی.

ادامه مطلب...
۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
سید رضا

غضب ....

 
غضب
غضب ...

از جمله محرماتی که سالک الی الله بایستی از آن دوری کند غضب است که خود عامل دیگری برای غیبت به شمار می آید . هنگامی که انسان از کسی ناراحت می شود برای این که شعله های خشم و کینه  خود را خاموش کند وخشم خویش را فرو نشاند مرتکب غیبت می شود گمان این که اگر حیثت وآبروی خصم خود را بریزد دلش آرم خواهد گرفت، ولی غافل از این که غضب در این گونه موارد چه خطر ها و زیان های به بار می آورد که دنیا و آخرت انسان را نابود  می کند . اینک برخی از روایاتی را که د رباره آثار سوئ غضب رسیده است نقل می کنیم .
ادامه مطلب...
۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
سید رضا

آیا امام زمان عج وقت ظهور رامی داند؟

 
آیا امام زمان عج وقت ظهور رامی داند؟
وقت ظهور ...
در زیارت وجود مبارک حضرت حجت(عج) می‌خوانیم: «السلام علیک یا حافظ اسرار رب‌ العالمین»؛ سلام بر تو ای نگاهبان اسرار پروردگار!
می‌توان نتیجه گرفت که ایشان از زمان خروج خود آگاهی دارند. چه بدون تردید «زمان ظهور» در شمار اسرار الهی است و آن حضرت نیز نگاهبان مجموعه این اسرار هستند. بدیهی است که نگهبان بودن فرع بر آگاه بودن است؛ بر همین علت می‌توان گفت که ایشان نسبت به تمامی اسرار الهی آگاهی دارند و از آن جمله بر زمان ظهور نیز اشراف دارند.

 

مفهوم «ظهور» مفهومی است اجتماعی و نشانگر تحول فرد و جامعه در آن دوران. بر این اساس می‌توان این مفهوم را مفهومی کاربردی و نه نظریه پردازانه دانست. از این رو، کمترین مباحث این گفتار پیرامون مباحثی است که از ارزش اجتماعی کافی برخوردار نیستند. در ادامه به پاسخ آیت‌الله محمدعلی ناصری استاد اخلاق و مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) درباره اینکه آیا امام زمان(عج) وقت ظهور را می‌داند، اشاره می‌شود که این مباحث توسط مجید هادی‌زاده به رشته تحریر در آمده است.

آیا امام زمان (عج) وقت ظهور را می‌دانند؟

اینکه سؤالاتی از این گونه-که به صورت مکرر مطرح می‌شود-از کمترین کاربرد اجتماعی برخوردار است. اینکه آیا حضرت ولی ‌عصر(عج) خود نسبت به زمان ظهورشان آگاهی دارند و یا آن حضرت نیز از چگونگی زمان ظهور بی‌اطلاعند، در شمار مباحثی است که نظری صرف است و هیچ فایده اجتماعی‌ای بر آن مترتب نیست. از این رو می‌توان این سؤال را بدون آنکه بدان پرداخت، رها کرد و به مباحث مهم‌تری در این زمینه پرداخت؛ چه اگر آن حضرت نسبت به این مطلب آگاهی داشته باشند و یا خداوند آگاهی به این مطلب را به ایشان اعطا نکرده باشد، در هر حال مطلبی است منحصر در حیطه شخصیت ایشان و هیچ ثمره جمعی و یا فردی‌ای بر آن مترتب نمی‌شود.

با این همه اما، به اختصار به پاسخ این پرسش می‌پردازیم:

ادامه مطلب...
۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
سید رضا

دلایل وجود امام زمان(عج) از دیدگاه قرآن

 
دلایل وجود امام زمان عج از دیدگاه قرآن
دلایل وجود امام  زمان عج از دیدگاه قرآن ...

از قرآن کریم چنین بر می‌آید که امامت، واقعیتی است که جهان لحظه‌ای بدون آن نمی‌تواند باقی بماند و تا انسانی روی زمین است وجود چنین امامی ضروری است. بنابراین وجود امام معصوم در عصر ما نیز امر مسلّم و غیر قابل تردید است.

یکی از سؤالات درباره حضرت مهدی (عج) این است که دلایل وجود امام زمان (عج) از دیدگاه قرآن چیست؟

اثبات وجود امام زمان، مساله مهم و زیربنایی

یکی از مباحث در حوزه مهدویت، اثبات وجود امام زمان ـ علیه‌السلام ـ است.
این نکته بسیار مهم و زیر بنائی است و اساس حرکت تخریبی مخالفان نیز برای ایجاد شبهه و شک در این رکن رکین است و در روایات ما نیز اشاره شده است که طول غیبت حضرت، باعث به وجود آمدن شک و شبهه در قلوب افراد متزلزل می‌شود تا آن جا که عده‌ای می‌گویند: اصلاً، امامی نیست و چنین فردی متولد نشده است لذا اثبات وجود امام و بلکه اثبات اضطرار به او، نکته مهمی است که در حوزه مهدی پژوهی، نقش بسزایی دارد.

ادامه مطلب...
۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
سید رضا

فایل تصویری / روضه حاج منصور ارضی و حاج محمود کریمی ....

 
روضه حاج منصور ارضی و حاج محمود کریمی کنار ضریح حضرت رقیه س  +  پخش آنلاین
روضه حاج منصور ارضی وحاج محمود کریمی
- وبلاگ چند رسانه شیعه این بار روضه خوانی حاج منصور ارضی وحاج محمود کریمی را کنار ضریح حضرت رقیه س ...  آماده ی دانلود کرده است .

  دوستان عزیز در صورت مشکل در دانلود فایل به مدیریت وبلاگ اطلاع دهید
 
 

ادامه مطلب...
۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
سید رضا

دانلود کتاب لهوف با فرمتPDF

کتاب لهــوف
دانلود کتاب لهوف  با فرمتPDF

کتاب لُهوف که مَلهوف علی قَتلی الطُفوف هم گفته شده یکی از منابع مهم و کهن واقعهٔ عاشورا و تاریخ زندگانی امام حسین (ع)، نوشته ابوالقاسم رضی الدین علی بن موسی معروف به سید بن طاووس است. کتاب لهوف ابن طاووس اختصار و اشتهار را با هم جمع کرده و در نزد علمای برجسته شیعه جایگاه مهمی برای خودش باز کرده است. به طورى که شهید محراب آیت اللّه سیّد محمد على قاضى تبریزى مى فرماید: (کتاب لهوف سیّد ابن طاوس – رحمة اللّه علیه -، نقلیّاتش بسیار مورد اعتماد است و در میان کتب مَقاتل کتاب مَقْتَلى به اندازه اعتبار و اعتماد به آن نمى رسد و در اطمینان بر آن کتاب در ردیف اول کتب معتبره مقاتل قرار گرفته است) رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اللّه خامنه اى – مُدَّ ظِلُّهُ العالى – در خطبه هاى نماز جمعه تهران چندین مرتبه از روى همین کتاب مقتل ابن طاوس، ذکر مصیبت خوانده است و در نماز جمعه مورخ 18/2/1377 مصادف با یازدهم ماه محرم 1419 ه‍ ق، چنین فرمودند: (من امروز مى خواهم از روى مقتل ابن طاوس که کتاب (لهوف) است چند جمله ذکر مصیبت کنم و چند صحنه از این صحنه هاى عظیم را براى شما عزیزان بخوانم، البته این مقتلِ بسیار معتبرى است.

  دوستان عزیز در صورت مشکل در دانلود فایل به مدیریت وبلاگ اطلاع دهید
 
 
ادامه مطلب...
۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
سید رضا

۱۱ معجزه بعد از عاشورا

11معجزه بعد از عاشورا


معتبرترین کتابها، احادیث و روایات معجزه هایی را از سالار شهیدان کربلا منعکس کرده اند تا حجت بر آنانیکه راه انکار را بر واقعه کربلا پیش گرفته اند به یقین تاریخی ترین حادثه عالم خلقت پی ببرند. معجزاتی که حتی در کتاب اهل سنت هم به آن اشاره شده است.

۱- برخورد ستارگان آسمان با یکدیگر

عن عیسى بن الحارث الکندی می گوید: هنگامی حسین بن على (علیه السلام) را شهید کردند، تا هفت روز ، هر گاه که نماز عصر را می خواندیم می دیدیم آفتابی که بر دیوارهاى خانه ها می تابید به قدری قرمز بود که گویا چادر های سرخ است که بر آن  کشیده اند ، و می دیدیم که برخی از ستارگان همدیگر را می زدند (با یکدیگر برخورد می کردند).

منبع: تهذیب الکمال، المزی، ج ۶، ص ۴۳۲ – ۴۳۳ و تاریخ الإسلام، الذهبی، ج ۵ ، ص ۱۵ و سیر أعلام النبلاء ، الذهبی ، ج ۳ ، ص ۳۱۲ و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج ۱۴ ، ص ۲۲۷ .

۲- آسمان خون گریه کرد

نضره ازدیه گوید: هنگامى که حسین بن علی (علیهما السّلام) شهید شدند، آسمان خون بارید و ما همچنان می دیدیم که تمام اشیاء  و اسباب ما مملو از خون است.

همچنین جعفر بن سلیمان، روایت کرده که خاله‏ ام، ام سالم، گفت: بعد از شهادت مولا حسین(ع) بارانی همانند خون بر دیوارها و خانه ها می بارید. به من خبر داند که همین باران خون، در خراسان، شام و کوفه نیز باریده است.

منبع: تهذیب الکمال ، المزی ، ج ۶ ، ص ۴۳۳ و سیر أعلام النبلاء ، الذهبی ، ج ۳ ، ص ۳۱۲ ، ۳۱۳ و الثقات ، ابن حبان ، ج ۵ ، ص ۴۸۷ و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج ۱۴ ، ص ۲۲۷ – ۲۲۸ .

ادامه مطلب...
۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰

مقام معنوی آیت الله بهجت از زبان فرزندش


مقام معنوی آیت الله بهجت از زبان فرزندش 

فرزند آیت‌الله بهجت خاطرنشان کرد: ما هر روز باید بر کلامی که از دهان خود خارج می‌سازیم و می‌گوئیم «اهدنا الصراط‌ المستقیم» دقت کنیم و آگاه باشیم که خدا بر ما منت نهاده که پیامبر خاتم (ص) را بر ما منکشف کرده است.

بهجت تصریح کرد: در حدیث قدسی بیان شده که اگر بنده من یک گام به سمت من بیاید من صد قدم به سمت او می‌روم.

وی با تأکید بر لزوم اندیشیدن انسان بر رموز هستی و دلایل خلقت خود، عنوان کرد: تمایز انسان و حیوان در اندیشه است و خداوند در قرآن بیان می‌کند که «إنما یخشى‌الله من عباده‌العلماء» یعنی انسان اندیشمند می‌داند که چه شعوری بر جهان حاکم است؛ از این رو در برابر عظمت خالق خاشع می‌شود.

فرزند آیت‌الله بهجت بیان کرد: تجلی خشیت خداوند را در بندگانی مانند حضرت ابراهیم (ع) می‌توان دید که به دستور خداوند فرزندی را که پس از سال‌ها رنج و سختی ثمره زندگی‌اش محسوب می‌شد به قربانگاه برد.

بهجت ابراز داشت: کل سیستم هستی ارگانیک و به یکدیگر متصل است و حاصل میلیاردها سال تغییر و تکوین انسان را به اینجا رسانده که امتحان شود.

ادامه مطلب...
۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
سید رضا

نگاهی به مکتب عاشورا عبرتها ، رسالت ها

 
نگاهی به مکتب عاشورا عبرتها ، رسالت ها

بررسی فراز و نشیب هایی که در تاریخ اسلام برای امت مسلمان پیش آمده و ریشه یابی علل حوادث و نگاه آسیب شناسانه به آن می تواند چراغی فرا روی آینده باشد و در شناخت شرایط موجود جامعه و نحوه برخورد با آن به ما بصیرتی تازه دهد.

نگاه ژرف به رویدادهای تاریخی و آنچه برامت پیامبر اکرم(ص) بعد از رحلت آن بزرگوار پیش آمد از سرفصل های رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای است.

معظم له در چند سال گذشته تحت عنوان عبرتهای عاشورا، رسالت خواص و وضعیت عوام در جامعه اسلامی و در بیانات اخیرشان در نیاز جامعه به بصیرت و دقت امت همیشه بیدار نسبت به جنگ نرم دشمنان و شیوه های جدید استکبار در برخورد با توسعه فزاینده تفکر انقلاب اسلامی در جهان ترسیم نمودند بیش از گذشته به اهمیت جایگاه ولایت فقیه واقف ساختند.

در این نوشتار در صدد تأملی دوباره را تحلیل های رهبر فرزانه انقلاب از رویدادهای تاریخی صدر اسلام می باشد.

تعریف عوام و خواص

«خواص، یعنی کسانی که وقتی عملی انجام می دهند، موضعگیری ای می کنند و راهی انتخاب می کنند، از روی فکر و تحلیل است. می فهمند و تصمیم می گیرند و عمل می کنند. اینها خواصند. نقطة مقابلش هم عوام است. عوام، یعنی کسانی که وقتی جوّ به سمتی می رود، آنها هم دنبالش می روند و تحلیلی ندارند. یک وقت مردم می گویند «زنده باد!» این هم نگاه می کند می گوید «زنده باد!» یک وقت مردم می گویند «مرده باد!» نگاه می کند، می گوید «مرده باد!» یک وقت جوّ این طور است؛ این جا می آید.

ادامه مطلب...
۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰
سید رضا